Søgning

Byggeri- og entreprise

21. oktober 2024

Arbejde med asbest – hvad må virksomheden og husejer gøre?

I foråret blev en ændring af arbejdsmiljøloven vedtaget i Folketinget. Det betyder, at der fra den 1. januar 2025 vil være (endnu mere) skærpede regler for arbejde med asbest. Læs mere her.

Autorisationskrav – nye regler fra 1. januar 2025

Lovændringen af arbejdsmiljøloven for asbestarbejder indebærer, at en virksomhed fremover skal have en autorisation, hvis den nedriver materiale, der indeholder asbest.

Asbestarbejde er i en bekendtgørelse defineret som: ” … arbejde med asbest og asbestholdigt materiale, fjernelse af asbestforurenet materiale og rengøring for asbeststøv”. Bekendtgørelsen, der er opdateret i forbindelse med lovændringerne, indeholder desuden en lang række restriktive krav som skal iagttages ved arbejder med asbest, herunder også krav til håndteringen af asbestholdigt affald.

Autorisationsordningen vil få den konsekvens, at f.eks. en entreprenørvirksomhed ikke må håndtere asbest eller asbestholdigt materiale, medmindre virksomheden har en autorisation. Der stilles en række krav i arbejdsmiljøloven for opnåelse af autorisationen, herunder at virksomheden skal have tilknyttet en eller flere godkendte fagligt ansvarlige, og have et godkendt kvalitetsledelsessystem.

Overtrædelse af bekendtgørelsens krav kan give bødestraf for arbejdsgiveren, uanset om denne er en fysisk person eller en juridisk person. Arbejdsgiveren kan straffes, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som sådan.

Reglerne om autorisationsordningen og den nævnte bekendtgørelse er allerede trådt kraft 1. juli 2024, men selve kravet om at arbejde kun må udføres med autorisation gælder fra 1. januar 2025.

Betydningen for private husejere

Da autorisation til nedrivning af asbestholdigt materiale forbeholdes virksomheder, kan privatpersoner ikke opnå autorisation. Privatpersoner kan derfor ikke selv udføre nedrivning af asbestholdigt materiale, når arbejdet er omfattet af kravet om autorisation, men må indgå aftale med en virksomhed, som er autoriseret hertil. Privatpersoner har fortsat mulighed for selv at udføre nedrivningsarbejde, som ikke er omfattet af kravet om autorisation, hvor der er tale om kortvarigt nedrivningsarbejde af mindre karakter. I bekendtgørelsen defineret som: ”… kortvarigt nedrivningsarbejde af mindre karakter som f.eks. nedtagning af enkelte asbestholdige tagplader, enkelte fliser fastgjort med asbestholdig fliseklæb eller enkelte rørbøjninger med asbestholdig isolering”.

Det vil sige, at en privat husejer ikke selv må foretage nedrivning af f.eks. et asbestholdigt tag på sit sommerhus eller i øvrigt foretage renoveringer, hvor asbestholdigt materiale skal fjernes. Tillige må den private husejer ikke håndtere asbestholdigt affald selv, hvor det ikke hidrører fra det arbejde, som en privatperson selv må udføre.

I dag skal private sørge for, at asbestholdigt materiale, der ikke længere er i anvendelse, samles og fjernes og bortskaffes som affald. Private skal også transportere asbestholdigt affald i egnet, lukket emballage. Endelig skal private også sørge for, at emballage mærkes med oplysning om, at den indeholder asbest. Det vil fortsat gælde for de arbejder, som en privat selv må udføre. Overtrædelser af kravene er også for private strafbelagte.

Private skal bortskaffe affaldet efter kommunes anvisninger, f.eks. aflevere det på genbrugsplads. Det er individuelt fra kommune til kommune, hvilke anvisninger der gives til private.

Kontakt Focus Advokater

Focus Advokaters teams for fast ejendom / entrepriseret tilbyder rådgivning om alle juridiske aspekter vedrørende køb, salg, renovering samt opførelse af nyt byggeri eller fast ejendom.

Vi afholder tillige virksomhedskurser tilpasset din virksomhed, blandt andet om AB-systemet, ligesom vi bistår med kontraktgennemgang og udarbejdelse af entreprisekontrakter.

Kontakt os

I Odense, Kolding, Svendborg og København

Tilmeld nyhedsbrev

Bliv opdateret på ny lovgivning, aktuelle juridiske problemstillinger og få invitation til vores faglige arrangementer via e-mail.



    Vælg hvilke nyhedsbreve du vil modtage

    Giv samtykke til