Alle forretningsområder
Specialiseret rådgivning
Markedsføringsret
16. juni 2021
Markedsføring på sociale medier går hånd i hånd med konkurrencer. Konkurrencer kan give et boost til virksomheders awareness og kan være et effektivt værktøj i virksomheders marketingsstrategi. Det er dog vigtigt, at virksomheder holder sig for øje, at markedsføringslovens regler overholdes, når der afholdes konkurrencer på sociale medier. Det er bl.a. ikke tilladt at kræve, at konkurrencedeltagere tagger andre i konkurrencer for at optimere antal notifikationer og visninger på det pågældende konkurrenceopslag
Markedsføringslovens § 10 fastsætter, at virksomheder ikke må henvende sig til nogen elektronisk med henblik på direkte markedsføring medmindre virksomheden har fået et samtykke hertil. Dette er det såkaldte spam-forbud.
Bestemmelsen gælder også på sociale medier herunder i forbindelse med konkurrencer. Det er i strid med spam-forbuddet, hvis virksomheder i konkurrencer på sociale medier kræver, at konkurrencedeltagere tagger andre i konkurrenceopslaget. Når virksomheden kræver, at konkurrencedeltagere tagger andre, anses notifikationerne for at være sendt på vegne af virksomheden. Har den taggede person ikke givet sit samtykke til at modtage notifikationen, vil det være i strid med spam-forbuddet i markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden har for nylig politianmeldt en café for at have afholdt 12 konkurrencer på Facebook, hvor det var et krav for at vinde, at konkurrencedeltagerne taggede andre i opslagene. I en af konkurrencerne skrev caféen for eksempel:
” (…) for at deltage skal du:
Like opslaget
Tagge hvem du vil dele præmien med
Like vores Facebookside
Følg vores Instagram
(…)”
Caféen var før politianmeldelsen blevet orienteret om, at markedsføringslovens regler var overtrådt. Alligevel fortsatte caféen med at afholde nye konkurrencer, hvor det var et krav, at deltagere skulle tagge andre.
Overtrædelse af spam-forbuddet straffes med bøde. Tidligere retspraksis viser, at bødeniveauet fastsættes med udgangspunkt i antal delinger. I U.2007.2905.H fik et it-firma en bøde på 25.000 kr. for overtrædelse af spam-forbuddet i forbindelse med fremsendelse af ca. 5.000 e-mails uden samtykke. I U.2005.3446H fik et teleskab en bøde på 400.000 kr. for fremsendelse af ca. 12.000 sms-beskeder uden samtykke.
Hos Focus Advokater har vi stor erfaring med at navigere i – og udnytte – de muligheder og udfordringer, som markedsføringsretten giver virksomheder, og står til rådighed for en juridisk gennemgang af markedsføringskampagner. Spam-forbuddet er kun en af de regler, som skal overholdes i forbindelse med konkurrencer på sociale medier. Kontakt vores markedsføringsretlige team, hvis du har brug for juridisk sparring i forbindelse med markedsføring på sociale medier.
Se parkeringsforhold lige her
© Copyright 2024 • Focus Advokater • CVR: 34045666